02 مرداد 1396

مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی همواره از جذابیت‌های خاص خودش بهرمند بوده است. هیجان، استرس، پیروزی، اسپانسرهای بزرگ، تیم‌های فنی و مهندسی دقیق و پیست‌های مجهز و ...

مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی همواره از جذابیت‌های خاص خودش بهرمند بوده است. هیجان، استرس، پیروزی، اسپانسرهای بزرگ، تیم‌های فنی و مهندسی دقیق و پیست‌های مجهز و ...

همه و همه تنها بخشی از موتوراسپرت در جهان را معنی می‌کند. اینها همه نقاطی هستند که لنز دوربین‌ها روی آن فوکوس می‌کند. اما یکی از جذابیت‌های دیگر مسابقات مارشال است! بله درست خواندید مارشال مسابقه. این خودرو ها معمولا نمونه‌های خاصی هستند که به خودی خود یکی از جذابیت‌های مسابقات مختلف به حساب می‌آیند. مثلا در مسابقات نسکار آمریکا بارها فورد به عنوان مارشال انتخاب شده است ماستنگ را راهی پیست کرده است. یا می‌توان به مسابقات 800 کیلومتری   ایندیانا پولیس یا ایندی 500 اشاره کرد که بارها در جایگاه مارشالی شاهد حضور شورولت کوروت بوده است. یکی از زیباترین مارشال‌های کوروت در سال 1978 ساخته شد که رنگ امیزی بسیار جذابی داشت. اگر از دنبال کنندگان مسابقات فرمول وان نیز باشید، حتما مرسدس بنز AMG-GT نقره‌ای رنگ را در پیست‌ها دیده‌اید که گاهی پیشاپیش خودروهای فرمول وان حرکت می‌کند.


اما قصه مارشال‌ها در ایران کمی متفاوت است. در دوران دهه 70 و 80 از مرسدس بنز‌های کلاس SL گرفته تا میتسوبیشی همگی جزو مارشال‌های پیست اتومبیلرانی آزادی در ایران بوده‌اند. در سال‌های اخیر نیز حتی پورش 911 و مازراتی به لیست مارشال‌ها اضافه شدند. اما شاید بتوان گفت جذاب‌ترین مارشال مسابقات در سال‌های اخیر لوتوس نام دارد. خودرویی انگلیسی که ذاتی پرخاشگر دارد. انگار برای پیست ساخته شده است و ذاتا دلش می‌خواهد همیشه در حال مسابقه باشد. یک اسپرت تمام عیار که خودش فاتح بسیاری از مسابقات از فرمول وان رفته تا مسابقات منطقه‌ای بوده است. دومین راند مسابقات سرعت قهرمانی کشور نیز دو میهمان با نام لوتوس داشت. یکی در کلاس آزاد همگانی ثبت نام کرده بود و با حریفانی مثل مرسدس بنز CLA پیکار می‌کرد و دیگری در قامت مارشال ظاهر شده بود.


در دومین مسابقه سرعت قهرمانی شال که البته با اسپانسری لوتوس همراه بود، یک نمونه مدل الیز سبز رنگ وظیفه نظم دهی به پیست را بر عهده داشت. این خودرو که خودش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، مجهز به پیشرانه 2ZR تویوتاست. این پیشرانه 1.8 لیتری یک سوپر شارژر را به همراه دارد تا بتواند 217 اسب بخار را در دور 6 هزار و 800 در اختیار راننده بگذارد. البته گشتاور 250 نیوتن متری در دور 4 هزار و 600 هم خودش باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود زیرا وقتی در اثر یک حادثه در کلاس آزاد، آقای مارشال وارد پیست شد، در بعضی از نقاط پیست نشان داد که در زیر پوست زیبایش ذاتی خشن دارد.


البته در کلاس همگانی مسابقات نیز سروکله یک لوتوس قرمز رنگ پیدا شد تا موی دماغ مرسدس بنز CLA باشد. خودرویی که کاپ 220 نامیده می‌شود و لوتوس در موردش می‌گوید: به دلیل تنظیمات جدید سیستم تعلیق و کیت بدنه آیرودینامیکی عملکرد بهتری نسبت به مدل الیز دارد.


این خودرو هم از پیشرانه 217 اسب بخاری 4 سیلندر 1.8 لیتری بهره می‌برد و مثل مدل الیز مجهز به گیرباکس 6 سرعته دستی است. جالب است بدانید شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو به 4.2 ثانیه می‌رسد. شروین یگانه از قهرمانان مسابقات اتومبیلرانی کشور که با این خودرو در کلاس همگانی شرکت کرد و موفق شد ه مقام اول دست پیدا کند، در مورد این خودرو و قابلیت‌هایش می گوید: پیشرانه نسبت به پدال گاز عکس العمل مناسبی دارد و طراحی شاسی این خودرو به گونه‌ای انجام شده که واقعا مناسب مسابقه است. وی ادامه می‌دهد: همچنین سیستم تعلیق به دلیل ست اپ اسپرتش باعث شده پیچیدن با این خودرو مثل یک کارتینگ سریع و تند و تیز باشد. عقیده دارم این خودرو یک پکیج کامل برای آن دست از رانندگانی است که پر هیجان می‌رانند.


در واقع لوتوس را باید یکی از جذاب‌ترین مارشال‌های تمام دوران اتومبیلرانی ایران بر شمرد و البته یکی از اسپرت‌ترین شرکت کنندگانی که با به خودی خود یک ماشین مسابقه تمام عیار است.

 


 

آخرین-اخبار-و-رویدادها آخرین-اخبار-و-رویدادها آخرین-اخبار-و-رویدادها